Runtom på whiskysiter och forum på nätet så spekuleras det just nu för fullt om whiskybranschens framtid. Men det är inte den, nu lite uttjatade diskussionen, om det görs för mycket whisky med alla expansioner och nya destillerier utan något helt annat.
Ett av världens största dryckeshus gör entré
Diageo får nu se upp när världens största bryggeriföretag plötsligt har tagit position på whiskymarknaden. Anheuser-Busch InBev (ABInBev) skickade ut ett pressmeddelande den 18:e april att de slutfört köpet av Atom Group som inte är så bekant för oss whiskydrickare, men de äger både Master of Malt och That Boutique-y Whisky Company.
“This deal is an amazing moment for our business, which has gone from working out of a shed in Kent to one of the UK’s fastest-growing companies,”Så uttalar sig Atom Groups VD Justin Petszaft om att bli uppköpt och med det inte verkar så några moln på himlen. Även om det finns gott om anledningar att vara orolig så återstår om ABInBev kommer att göra fler uppköp i whiskybranschen. Detta är nämligen deras första whiskyuppköp och det kan vara kunskap och framgång med e-handel som de vill åt. Om så är fallet så borde åtminstone That Boutique-y Whisky Company komma ut till försäljning inom kort. Något som ger stöd åt den teorin är att grenen av ABInBev som köpt Atom Group sade så här om uppköpet “We loved the leadership team’s passion and enthusiasm for innovation and saw a really good cultural fit. We’re really excited about welcoming the Atom Group family into ZX Ventures and learning from the e-commerce expertise of the Master of Malt team.”
“We loved the leadership team’s passion and enthusiasm for innovation and saw a really good cultural fit. We’re really excited about welcoming the Atom Group family into ZX Ventures and learning from the e-commerce expertise of the Master of Malt team.”
Jämförelsen med Diageo
Bägge företagen ses av entusiaster inom respektive dryckesgren som stora företagsdrakar som endast vill tjäna pengar oavsett vad. Att ABInBev nu tar klivit in i whiskybranschen har därför rört upp känslor i whiskylägret. I januari 2017 så köpte de företaget bakom siten och appen RateBeer. Detta fick ett stort antal mikrobryggerier i USA att kräva att deras bryggerier och öl togs bort ur RateBeers databas, något som stordraken vägrade. En annan uppmärksammad händelse utspelade sig strax efteråt när ABInBevs bryggerier plötsligt seglade upp som topprankade i databasen. Detta utan att någon av deras öl rankats över två stjärnor. Något som direkt fått utslag i alla fel den amerikanska whiskyvärlden är att Master of Malt nu slutat skeppa till USA. Antagligen så var de tvungen att göra detta då det är en juridisk gråzon att skeppa starksprit till vissa delstater i USA. När MoM nu ägs av ett amerikanskt företag så riskerar moderbolaget stämningar om det skulle skeppas fel. Om ABInBev seriöst vill ta en position inom whisky så kan de äta Diageo till frukost flera gånger om. så ifall det kommer fler och större uppköp så kommer nog Diageo att börja se sig om hur de ska kunna behålla sin idag dominerande ställning inom skotsk whisky.