Inför mässan tog vi tempen på Erland Gunnarsson, brand ambassador på Bacardi, om hans förväntningar inför Stockholm Beer and Whisky festival 2016:
Stockholm Beer and Whisky festival firar 25 år. Vad har mässan betytt för Whiskyns utveckling i Sverige?
– Jag skulle säga att den betytt oerhört mycket då Stockholm Beer & Whisky festival har utgjort en mötesplats whiskyentusiaster har fått inhämta kunskap och avnjuta magnifika whiskies. Utan att darra på manschetten så kan jag konstatera att Stockholm Beer & Whisky festival är en av de aktörer som starkt har bidragit till att vi svenskar är så oerhört kunniga om whisky samtidigt som den gett oss leverantörer möjlighet att visa upp våra whiskies för en kunnig och intresserad publik Man har verkligen kunnat se att både kunskaperna och intresset för whisky har ökat år för år sedan mässan startade.
Vad är dina förväntningar på årets mässa?
-Detta är tredje året vi ställer ut med ”Last Great Malts” och jag tycker att intresset för våra whiskies har ökat varje år. Jag ser verkligen fram emot att få träffa trevliga och whiskyintresserade männsikor som är nyfikna på att uppleva vad våra destillerier har att erbjuda!
Bacardi är naturligtvis på plats, vad för Whisky får vi se ifrån er i år?
-Den stora nyheten är att vi har lanserat the Deveron 12 years old på systembolaget i Sverige och denna har vi självklart med på mässan. Vi har också med oss ett ytterst begränsat antal flaskor av en Single Cask från Craigellachie som har legat på Madeirafat. Denna sålde slut i ett nafs på systembolaget, men för de som är snabba på hanen har vi några flaskor i vår monter för den som vill provsmaka denna unika whisky. Naturligtvis har vi också med oss whisky från våra andra destillerier Aberfeldy, Aultmore och Royal Brackla, så det finns massor av spännande whisky att upptäcka i vår monter!